donderdag 2 december 2010

Social Media censuur?

Vandaag was er veel onrust bij mij op school. Twee jongens uit mijn minor (ik volg de minor E-marketing en Sociale Media) zijn vandaag geschorst voor de cursus. Maar de reden waarom, die is echt meer dan schokkend. Twee studenten van de minor social media zijn geschorst voor het plaatsen van een Twitter bericht.

In mijn opinie vreemd... Je volgt een minor over social media en dan wordt jouw mening gecensureerd op jouw ‘vakgebied’. Natuurlijk wilde ik niet oordelen voor het zien van de tweets... Maar na het zien van deze tweets snap ik er nog minder van! Persoonlijke tweets, sommige misschien een beetje grof maar ach, over het algemeen niks boeiends of schokkends. Dus waarom worden zij dan geschorst?

Is het echt om deze tweets of zit er iets achter? In de wandelgangen wordt gezegd dat de klant verkeerd was geïnformeerd en daarom niet meer met school in zee wilde gaan. Geïnformeerd werd dat wij experts zijn in plaats van studenten... Is de reden dan dat deze twee studenten geen geld meer opleveren? Of kunnen de coördinatoren niet tegen kritiek of staan zij niet achter het medium waar ze les in geven?

Ik heb geen enkel idee. Daarom ben ik benieuwd of ik hier nog opheldering over krijg. Ik vind dat mijn medestudenten en ik hier wel recht op hebben. De jongens lopen sowieso een half jaar studie vertraging op want de zaak wordt pas besproken na de kerstvakantie. Dat vind ik onredelijk want het is geen eerlijk proces. Ze kunnen zich niet op tijd verdedigen en lopen dus sowieso studievertraging op!

En nu komen er spannende tijden voor mij... zal ik naar aanleiding van deze blog geschorst worden van deze minor?
______

Social Media Sencor?

Also for my non-Dutch friends and followers this story. Today there was a lot of chaos at my uni. Two boys that are also participating the same minor (E-marketing and Social Media) as I do are suspended. But, the reason why is more than shocking! The two boys are suspended because they posted a tweet on twitter!

Little bit strange in my opinion… They are following the minor social media and our teacher banned how we communicate our opinion via social media. However, before I could judge anyone I wanted to know more facts… So I looked up their twitter pages to check their tweets and after seeing that I was even more confused. Well okay, personal tweets, some a little bit too rude but on average not really disgraceful. So my question is… Why are they suspended?

Is it really because of those tweets or is it something else? There were whispers in the corridors that uni did not inform their external clients well enough. They informed them that we are experts instead of students… Is the reason that the students couldn’t bring in some money for uni? Are the coordinators sensitive for critics or do they not believe in the remedy which they are lecture for?

To be honest, I have no idea. That’s why I am curious if we get any information about this later. I think my fellow students and I ought to know the truth about it. De boys have a study delay anyhow, they will discuss their case after Xmas break so then it is already too late. They cannot defend themselves before the end of this minor… Not fair huh?

For me this will be an exciting period… Shall they suspend me after reading my blog?  

13 reacties:

Erwin zei

En wie mogen deze geschorste studenten wezen? Ik ben razend benieuwd!

Anoniem zei

Als de docent het echt zo erg vond had hij de jongens dan niet beter een extra opdracht kunnen geven. BV. een presentatie over de gevolgen van mee doen aan social media? In plaats van ze direct schorsen? Beetje een onvolwassen manier van met problemen omgaan...

Anoniem zei

Ik vind het een beetje waardeloos dat ze geschorst zijn. Van wat ik weet en gehoord heb:

Ten eerste werkte de opdrachtgever (van horen zeggen) al niet lekker mee om de studenten op weg te helpen.
Daarnaast vorderde het project al niet goed maar daar is diverse malen door de studenten contact gezocht met de begeleiders.

En volgens mij is het hebben van een Twitteraccount een eigen, persoonlijk iets. Dus wat je daarop zet is compleet je eigen mening en die hoeft niet iedereen te delen. Als je het daar dan niet mee eens ben, wees dan volwassen en ga de conversatie goed aan en sta open voor kritiek, ipv de studenten nu monddood te maken tot na de kerstvakantie als het leed al is geschiet.

Gerlach Velthoven zei

De studenten zijn niet geschorst, ze krijgen alleen geen nieuwe opdracht omdat de docent, dat ben ik, van mening is dat het mislukken van de opdracht aan henzelf te wijten is door het stelselmatig roddelen over een groepsgenoot op ene openbaar Twitteraccount dat uiteindelijk ook door de klant werd gelezen.
Overigens, de examenxommissie gaat nog oordelen of ze het met mijn beslissing eens zijn.
Gerlach Velthoven, Manager minor E-marketing en Sociale Media

Coco van der Horst zei

Maar op het moment dat de examencommissie dat gaat besluiten is de minor al bijna afgelopen.
En betekend dit ook dat ze gewoon de andere vakken kunnen blijven volgen en zo nog wel punten kunnen binnenhalen voor bv. Juridische Aspecten of zoekmachinemarketing?

persoonlijk vond ik het idee van anoniem 1 erg goed...

Carolien zei

Ik begrijp heel goed dat er op de een of andere manier sancties moeten staan op het openlijk ventileren van een mening die een ander kan kwetsen, zeker als het om een groepsgenoot gaat waar mee moet worden samengewerkt. Men had hierover met elkaar moeten praten, dat was een stuk volwassener geweest. Ik kan me voorstellen dat het voor de persoon in kwestie behoorlijk vervelend moet zijn.

Echter: ik denk ook dat de twee twitteraars er niet bij stil hebben gestaan dat dit zulke gevolgen kon hebben. Je legt nu niet meteen het verband tussen het plaatsen van een twitterbericht en het oplopen van een studievertraging van minstens een half jaar. Vanuit die optiek is de straf wellicht erg zwaar.

Lastige kwestie...
Het lijkt mij in ieder geval verstandig als de drie heren nog eens met elkaar praten op een volwassen manier... Inlevingsvermogen is nooit kwaad!

De beslissing laat ik graag over aan de exmanecommissie!

Anoniem zei

Waar gaat het over?
Een paar tweets die 'niet zo lief' waren?

Kijk alleen al naar de rest van de tweets.
Het heeft echt diepgang van een gele slip.

Die gasten hebben gewoon lukraak af en toe hun ergenis over hun groepsgenoot geuit op hun twitter account. Hun EIGEN twitter account. Doet iedereen weleens. Is het niet over een groepsgenoot, dan wel over een docent, provider, bedrijf.. who gives a fuck?

HA. GERLACH DOES!
Gimme my money!

Of het bedrijf het doet? No way. Die was allang het vertrouwen kwijt. Wie gaat er nou ook akkoord met studenten die niet aan de verwachtingen die geschept zijn kunnen voldoen, als er experts op het gebied van social media zijn beloofd. A bad bargain is dear at a farthing.

Of de groepsgenoot het doet? Nog minder. Social media interesseert hem geen zier. Die harkt lachend zijn 30ECTS binnen strakjes. En hij heeft nog minder gedaan dan de 2 boys ook. - Domme kaaskoppen muwahahaha. -

Hoe dan ook.
De enige vraag die nu nog rest;
Krijgen de boys een 2e kans?
We zullen zien wat de kracht van social media op dit gebied kan zijn.. ;)

Peace.

Gerlach Velthoven zei

Beste Peace
Als je wilt dat Sociale Media je ondersteunen zou ik eens beginnen met je naam hieronder te zetten.

Anoniem zei

Wat is er voor een spannends getweet dan?

Erwin zei

Ook daar ben ik benieuwd naar!

carolien zei

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar! Relevant!

Erik zei

Wat er ook getwittert is... Twitter is één grote spam site vol met onzin! Mensen klagen, overdrijven en maken vaak grappen om maar een leuke, hippe en coole tekst te plaatsen, zodat er hopelijk iemand op reageert... Ik weet niet wat er allemaal gezegd is, maar ik ben benieuwd of de examencommissie uberhaupt deze berichten sierieus zal nemen.

Kunnen de jongens geen vervangende opdracht doen tot de EC met een oordeel komt?? Mocht dit oordeel tegen de jongens zijn, dat ze alsnog geen punten krijgen... Idee?

Erik

Coco van der Horst zei

Goed punt Erik, ben benieuwd of er wat met onze tips wordt gedaan...

Een reactie posten

POST A COMMENT PLEASE!!!